Dag 2: van Roncesvalles naar Zubiri (22,8 km)

14 juni 2021 - Zubiri, Spanje

Gisteravond in de Albergue gegeten en de tafel gedeeld met een internationaal gezelschap van Pelgrims uit Italië, Frankrijk, Belgie en Nederland. Uiteraard stond er ook een fles wijn op tafel (een heerlijke rode wijn van de Tempranillo druif uit Navarra).

Bij terugkomst op de slaapkamer zag ik dat er nog 2 andere Pelgrims gearriveerd waren. Na een redelijke nachtrust (met regelmatig gesnurk van de andere pelgrims) stonden we met een behoorlijke groep om 7.00 uur klaar om te gaan ontbijten. Helaas bleek het ontbijt pas om 8.00 uur te zijn 😊.

Tijdens het ontbijt mij bijzonder geamuseerd met de Italiaanse pelgrims die met hun hele lichaam communiceren. Als ik dat vergelijk met de manier van communiceren in Nederland, dan zijn we maar stijve harken in onze manier van communiceren.

Verder valt het mij op, dat een aantal pelgrims al meerdere camino’s hebben gelopen. Een oudere man uit Genua loopt nu zijn 8e Camino en een vrouw uit Nantes (die samen met haar 14 jarige zoon loopt) loopt nu haar 4e Camino.

Ben benieuwd of ik na deze eerste Camino ook de behoefte heb om in de toekomst nog een Camino te gaan lopen of dat ik zeg “eens maar nooit meer”. We zullen zien.

Na de lunch gestart met de wandeling, die ik de hele tijd heb samen gelopen met de 66 jarige Marco uit Milaan. Het was een mooie wandeling in de bergen van de Navarrese Pyreneeën tussen alpenweide en bossen.

B4C1681E-DF27-4B1B-83EF-38BC95065F61F9CBF59A-6E68-422C-B958-CCF5784E7B04
Marco had vandaag zijn dag niet. Vanwege de vele losliggende stenen op de onverharde paden is hij 2 keer gevallen waarbij hij een behoorlijke wond op liep aan zijn linker knie. Gelukkig kon hij wel verder lopen.

AB465B5E-A5C1-404D-8A07-79FD9FF7DB3F

Genoten van de mooie vergezichten.

CEF1C761-8EBD-4E04-A9E4-BD5D9D9FBFDF
Het is bijzonder relaxed wandelen doordat de route perfect is aangeven met gele pijlen en paaltjes met een afbeelding van de Sint Jacobsschelp.

AFFB1415-DB49-447C-93E6-139AE88BB61B

Om 14.00 uur aangekomen bij de Albergue in Zibiri.

0F4FF51E-7A58-46BE-B9D1-01C0686CE14C

1. Riky Hendricks:
    14 juni 2021
    Leuk Noud, maar ik denk dat je gestart bent na het ontbijt van 8 uur! Anders heb je wel erg snel gelopen! Heb je de dames van middelbare leeftijd niet meegenomen? Trouwens weer mooie foto's. Groetjes
  2. Fred Roethof:
    14 juni 2021
    Ik mis nog een foto van jou, Noud.
  3. Noud Jacobs:
    14 juni 2021
    Fred, dat is het lot van de fotograaf. 😊
  4. Paul:
    14 juni 2021
    Ik weet niet of jij nog actieve herinnering hebt aan de laatste pelgrimstocht naar Koblenz van ademnoët.
    Daar waar de Moezel in de rijn vloeit
    P
    vloeide die avond veel rode wijn in onze kelen.
    Weet jij nog wie op het laatst de glazen van ons dorstig gezelschap wilde vullen en daarin schielijk te kort schoot?
    PS Ik weet het echt niet meer.....,.......🤣🍷
  5. Noud Jacobs:
    15 juni 2021
    Daar kan ik helemaal niets meer van herinneren …. 😊.
    Nb de combinatie pelgrimstocht en zangvereniging Aodemnoet is volgens mij geen goede match😊.
  6. Mien:
    18 juni 2021
    Hallo, geweldig om jullie mooie verhalen te volgen.
    Heel veel plezier en geniet ervan .
  7. Noud Jacobs:
    18 juni 2021
    Dank je Mien en leuk om te horen dat je het leuk vind.
    Groeten. Noud