Dag 6: van Estella naar Los Arcos (22 km)

18 juni 2021 - Los Arcos, Spanje

Ik val in herhaling maar het was vandaag wederom een prachtige wandeling door het mooie Navarra met perfecte weersomstandigheden (20 a 24 C).

Het eerste uur met Martin samen gelopen. Martin is een 71 jarige Spaans/Canadese man die in Phuket (Thailand) leeft en daar een Japans restaurant heeft. Hij loopt nu een stuk van de Camino ter nagedachtenis van zijn zus die vorig jaar september overleden is. Martin houdt van de natuur in Thailand (lees: van de mooie Thaise vrouwen 😊).

Al vrij snel liepen we langs de kloosterwijngaard Bodegas Irache.

8DFCEE6B-F4D0-400E-9AF4-EA9D91C8396D

Bij deze wijngaard staat de bekende Fuente de Vino (wijnfontein). De pelgrims mogen hier water en ook gratis wijn nemen ter versterking.👍 “Het ware Eldorado voor de wijnliefhebber”.

C6BD8D80-F2C9-45A5-80E6-820F45C812B5

Martin vertelde mij het verhaal waarom de Camino bewegwijzerd is met gele pijlen. In de tijd van de Spaanse dictator Franco (tot 1975), was het verboden om de Camino te lopen of om er over te praten. Begin 80’r jaren was er een priester in de provincie Galicië die startte met het markeren van de Camino middels het schilderen van gele pijlen omdat hij deze verf gekregen had van mensen die (gele) strepen op het wegdek aanbrachten. Vervolgens zijn er meer mensen gestart met het aanbrengen van die gele strepen op de Camino.

Het grootste gedeelte van de wandeling ging door een mooi glooiend landschap.

3603C6CC-D165-4954-A708-8599439B6A0B55EA49E5-BFFB-4479-A302-84B88FB00313BDF08A8C-123D-45A1-A888-E7FA2CD4D71A39A7945C-E93C-43F1-9396-B5DE3D993A89

89339544-9D8C-4DA4-975C-81638093A554

Bijna aan het eind van de wandeling kwam ik Marco (uit Milaan) weer tegen die zijn voeten met uitknepen grote blaren aan het opdrogen was. Ben blij dat ik zelf amper last heb van blaren. Denk dat mijn investering in teensokken een goede zet is geweest ter voorkoming van blaren.

18E3800A-C9B5-48CD-BF0C-4B51AEE99699
De wandeling vandaag eindigt weer in een mooi plaatsje: Los Arcos.

E046FAE5-ED4D-4DE8-B754-FCAD55190DD19FAFE301-827E-4DBC-BE1B-2C664FF1034DBC2ABCD3-5758-4B62-9BDF-25144D995C68

42081C10-EE76-494A-95FF-B0B59AE34506
Nadat ik mij gedoucht had in de Albergue wat gaan eten en daar kwam ik Martin weer tegen waar ik een bijzonder gesprek mee heb gevoerd.

Martin bleek 4 keer te zijn getrouwd waaronder met Miss Zweden. Heeft in die tijd ook modellenwerk gedaan over de hele wereld.
Toen ik aan het facetimen was met onze kleinzoon Liam, vertelde Martin ook dat hij vader was van een zoon die hij maar 1 keer had gezien. Deze zoon was het gevolg van een korte liefde in Parijs.

Leuk om op de Camino zoveel bijzondere mensen te leren kennen.

1. Marlies:
    18 juni 2021
    Prachtige foto’s en interessante mensen met verhalen Noud . Ik loop mee..
  2. Noud Jacobs:
    18 juni 2021
    Leuk dat je meeloopt Marlies!
  3. Fred Roethof:
    Noud,
    Leuk om te lezen en te kijken naar jouw reisverhaal. Mooie verhalen met bijzondere mensen. Volgens mij heb je goed naar je zin en gaat het je goed af.
    Kijk weer uit naar jouw verhaal van morgen. De hele echte bergen komen nog, toch?
  4. Noud Jacobs:
    18 juni 2021
    Heb het bijzonder naar mijn zin Fred. De hoogste berg heb ik de eerste dag gehad in de Pyreneeën met 1300 m hoogte verschil die ik moest overbruggen. Als ik in de Provincie Galicië kom (over enkele weken), zijn er ook pittige bergen die overwonnen moeten worden.
  5. Riky Hendricks:
    18 juni 2021
    Noud, water of wijn uit de kraan? Geen dorst lijden hoor!
    Veel groetjes
  6. Noud Jacobs:
    18 juni 2021
    Ik heb uiteraard gekozen voor de kraan met wijn. Moet van onze gerespecteerde wijn sommelier Jac Hendriks ook oefenen met het proeven van wijn. 😊
    Tevens was de wijn gratis en als Nederlander had ik ook eigenlijk dus geen keus.😊
  7. Henk Lenders:
    18 juni 2021
    Jouw kennende heb je minimaal 2 flesjes met wijn volgemaakt en deze voor het eten al leeggedronken zodat de verhalen wat vloeiender op papier kwamen.....kan mij ook vergissen....leuke ontmoetingen Noud en leuk om dit alles te mogen lezen.
  8. Noud Jacobs:
    18 juni 2021
    Vergissen is menselijk Henk.
    Leuk te horen dat je de verhalen ook leest.😊
  9. Ton Lennaerts:
    18 juni 2021
    Mooi verhalen en platen Noud! Gratis wijn, (verhalen over) mooie vrouwen en niet te vergeten je teensokken houden je vooralsnog blijkbaar goed op de been 😉, buon camino!
  10. Noud Jacobs:
    18 juni 2021
    Dank je Ton. Tot nu gaat het erg voorspoedig.
  11. Inge Hanssen:
    18 juni 2021
    Top Noud! Wat ben je toch goed bezig! Mooie foto's, sterke verhalen en genoeg wijn! En nog geen blaren! Doe je goed met die teensokken en ze staan je ook zeer charmant! Ik blijf je volgen, leuk!
  12. Noud Jacobs:
    18 juni 2021
    Dank je voor je enthousiaste reactie Inge en ik moet eerlijk erkennen dat ik zelf ook erg gecharmeerd ben van mijn teensokken aan mijn poezelige voetjes.😊
  13. Paul:
    19 juni 2021
    Beste (jumping) Arnold; Velen zijn onbekend met de oorsprong van deze naam.
    Daar wou ik het niet over hebben.
    Ik wou melding maken van het feit dat koen v en John j. ook op prijs zouden stellen om jouw verrichtingen te mogen volgen.