Terugblik op de Camino Frances

1 augustus 2021 - Panningen, Nederland

Ik ben nu ruim 1 week terug van mijn Camino Frances en begin weer te wennen aan het "normale leven". Vroeger was het een traditie om in Finisterre bij de vuurtoren de gedragen kleding te verbranden, waarna je de volgende dag als een nieuw mens zal ontwaken. Tegenwoordig is het verbranden van kleding niet meer toegestaan, maar ik zag bij de vuurturen wel nog wat schoenen liggen die wandelaars daar achtergelaten hebben.

DSC03278

Ik ben op de volgende dag niet als een nieuw mens ontwaakt maar ik denk wel dat ik wat bewuster ben geworden van een aantal zaken in het leven zoals dat het geluk niet in materiële dingen zit maar meer in de herinneringen die je hebt.

Wil ook graag jullie als lezer van deze reisblog van harte bedanken dat jullie geïnteresseerd waren in mijn verhaal en de foto's en voor de leuke reacties die ik heb mogen ontvangen. Het voelde of ik samen met jullie deze Camino gelopen heb!

Op de Camino heb ik elke dag met volle teugen genoten van de mooie natuur, cultuur, het Spaanse eten en drinken, de mooie oude kerkjes en kathedralen, de fysieke en mentale uitdaging maar bovenal van de unieke mensen die ik ontmoet heb en dan m.n.:

De 71 jarige Martin uit Thailand:

Martin Tarjuelo

De 60 jarige Ramon uit Bulgarije:

Ramon

De 65 jarige Volker uit de omgeving van Stuttgart:

Volker Kurhnle

en de 45 jarige Stefanie uit Bonn:

Stefanie D

Al met al was een heel bijzondere indrukwekkende levenservaring voor mij!

22535143-B36C-4319-9164-E29EC591159A

1. Riky Hendricks:
    1 augustus 2021
    Fijn Noud, dat je gezond bent teruggekomen! Ik heb genoten van je verhalen en foto's! Groetjes Riky
  2. Noud Jacobs:
    Dank je Riky.
  3. Leo Janssen:
    1 augustus 2021
    Geweldig dat je deze belefenis goed en gezond hebt afgesloten. Een blijvende herinnering voor de rest van je leven. Bedankt voor alle verhalen die we met plezier gelezen hebben.
  4. Noud Jacobs:
    Hallo tante Wies en ome Lei,
    Bedankt voor jullie reactie en ik vind het erg leuk dat jullie met plezier de verhalen hebben gelezen.
  5. Miets:
    1 augustus 2021
    Noud, toevallig dat ik vanmorgen aan Sjaak tijdens het rennen heb gevraagd of je al thuis was daar ik geen afsluitend verhaal van je wandeling naar de kop van de kaap van Finesterra had gezien. Of en welke kleren je had verbrand. Dat blijkt dus niet meer te mogen. En was voor jou ook niet nodig daar je tevreden bent met het leven dat je nu hebt😉 Hoop dat je het relaxt gevoel nog lang mag behouden. Dan je druk te maken over allerlei onbelangrijke dingen waar je vaak toch geen invloed op hebt. Haal een blijde herinnering zo vaak op als je wilt, ze verslijt nooit👍
  6. Noud Jacobs:
    Hoi Miets,
    Bedankt voor je reactie en ik was/ben zeer tevreden over het leven dat ik nu heb :). Laten we met z'n allen genieten van de mooie, positieve dingen in het leven en zoals je ook aangeeft niet te veel aandacht schenken aan allerlei onbelangrijke dingen die we toch niet kunnen veranderen. De mooie herinneringen aan de Camino zijn blijvend.
  7. Frank:
    2 augustus 2021
    Mooi Noud, zo is het verhaal helemaal rond 😉Ik kan me voorstellen dat je na zo'n tocht toch wat anders naar sommige dingen bent gaan kijken. Je komt dichter op de kern, lijkt me. Ik heb genoten van de mooie verhalen en de bijbehorende foto's, veel kwam er zo ook hier zo echt tot leven. Dankjewel daarvoor!
  8. Noud Jacobs:
    2 augustus 2021
    Dank je Frank en leuk om te lezen dat je interesse had in mijn reisblog.👍
  9. Ton Lennaerts:
    3 augustus 2021
    Hoi Noud, je hebt iets moois en belangrijks gedaan, proficiat. Blijf reizen en wandelen, het brengt zuurstof voor het brein en ervaringen die je leven verrijken . Waardevoller dan het vergaren van “dingen”😉
  10. Noud Jacobs:
    3 augustus 2021
    Dank je Ton en ik ben het helemaal eens met je reactie.
  11. Ron Hanssen:
    4 augustus 2021
    We hebben genoten van jouw foto's en verhalen, Noud.
    Je bent een inspiratiebron voor anderen!
    bedankt hiervoor!
  12. Noud Jacobs:
    4 augustus 2021
    Dank je Ron en leuk om te horen. Ben benieuwd in welk jaar jullie de Camino gaan lopen😊👍.
  13. Yvonne Verkoeyen:
    7 augustus 2021
    Hoi Noud, ik wil volgend voorjaar de Camino frances gaan lopen, maar weet jij of dit kan als alleenstaande vrouw om die alleen te lopen?
  14. Noud Jacobs:
    Hallo Yvonne,
    Dat is geen enkel probleem en ik heb veel vrouwen gezien die alleen de Camino Frances gelopen hebben.
  15. Yvonne Verkoeyen:
    7 augustus 2021
    Hallo Noud, dankjewel voor je snelle reactie. Fijn te horen, want ik wil heel graag gaan, maar heb één negatief verhaal gehoord en dat maakte mij aan twijfelen.
  16. Nick Van Engelen:
    11 augustus 2021
    Hallo Noud , ik heb met heel veel plezier je verslag gelezen en ervan genoten.
    Zo kwamen de herinneringen aan mijn Camino Frances weer naar boven.
    Een ervaring voor het leven ! Dank je wel .
  17. Noud Jacobs:
    11 augustus 2021
    Hallo Nick,
    Hartelijk dank voor je reactie en mooi om te lezen dat je herinneringen aan je eigen Camino weer naar boven kwamen.
    De Camino is inderdaad een ervaring voor het leven en een verrijking.
  18. Ruuth Evers:
    12 augustus 2021
    Mooi verhaal. Ik wil half september vertrekken maar ik begreep dat het ivm Corona noodzakelijk is om de albergues te reserveren. Ik lees dat niet terug in jouw blog. Heb jij een andere ervaring?
  19. Noud Jacobs:
    Hallo Ruuth,
    Het is niet noodzakelijk om te reserveren in de Albergues. Ik heb dat in de eerste week wel gedaan, maar omdat er voldoende plaats was in de Albergues, heb ik dat daarna niet meer gedaan.
    De website gronze.com is erg handig om een keuze te maken voor een Albergue. Als een Albergue op deze website hoog scoorde bij de reviews, dan was het ook altijd goed in die Albergue.
    Ik wens je een buen Camino toe.
    Groeten. Noud
  20. Ruuth Evers:
    12 augustus 2021
    Wat fijn om zo snel een reactie te krijgen. Heel hartelijk dank.